torsdag 24 januari 2013

Baddräktsmodell


Så var det dags igen...

Det ryktas att Beyonce ska vara HMs ansikte utåt och ny baddräktsmodell. Lysande! Eller?

Direkt så kommer det en massa kommentarer om att det är bra att det är en kurvig modell! Vi kommer också få höra att hon är för tjock, att hon är för porrig, att hon är för mörk i huden , eller för ljus etc etc. Hon kommer dessutom vara mer retucherad än någon av oss någonsin kommer i närheten av på våra Instagram bilder. Det är alltid så, och det är inte så konstigt egentligen för alla har vi ju våra åsikter.

Vem avgör vad som är idealiskt? Som det ser ut nu är det modeskaparna, de väljer ut modeller som ska ha deras kläder på visningar och sen sys de upp för fotograferingar i mini sizes, för att spara pengar, säger de...och vi är förlorarna som går på att de vet bäst.

Många gånger är verkligheten dock annorlunda..att det tas på större storlekar och sedan nålas in för en plåtning tex, såklart då att det plagget sitter "perfekt". Kunden som sen står och provar det i provrummet undrar varför inte hon är skapt i "modellform". Men sanningen är att i de flesta fall är inte modellerna heller skapta i modellform så vi släpper att den formen ens är en idealform.

Jag tror att vi uppskattar att det kommer en kurvig modell för att det är så de allra flesta av oss egentligen ser ut.( Inte jag då för det mest kurviga på mig är väl mitt krokiga lillfinger eller sneda ryggrad) Kvinnan har oftast höfter , lite hull på magen osv. Inte ens VS modellerna ser ut så i vanliga fall som de gör på den årliga visningen...till och med där luras vi att tro att det är fel på oss. De har ett schema 4 veckor innan med träning och special kost, två veckor innan har de bara flytande föda med mycket protein drinkar , ett dygn innan inte ens vatten! Så inte ens de är "perfekta".Sträck på dig, se förbi utsidan och var stolt över den du är.

Jag tyckte jag var oproportionerlig och lade in bröst..jag var 37 år , så det var inte ett påhitt i ung ålder precis. Det blev proportionerligt och visste du inte att det var "köpebröst" så såg du det inte utanpå kläderna. I tre år hade jag dem och jag trivdes inte alls, jag saknade att ligga på magen. Faktiskt! Jag saknade också mina små fina bröst. Så, jag gick tillbaks till läkaren och sa till honom att ta ut skiten. Han undrade lite och sa att vi kunde lägga in mindre storlek, men nej tack sa jag , de ska ut! Så han drog ut dem , sydde ihop och jag  var glad. (Ska berätta mer om detta i ett eget inlägg för det var inte så okomplicerat vad gällde läkning etc men nu är det finfint)

Men det jag egentligen vill säga med det här är att vi måste försöka lära oss att tycka om oss själva så som vi är skapta i grunden. Det vi kan och vill ska vi klart förändra men resten är bäst att vi lär oss att i alla fall acceptera!Vi får ett så mycket roligare liv då!

De flesta som är mulliga/överviktiga eller inte trivs med sitt liv har väldigt lätt för att ha åsikter om smala personer och gärna säga åt dem att de är för smala osv. Men vänd på det, hur skulle det vara om vi smala sa till er att vi tycker att ni är för mulliga, att ni borde gå ner i vikt, börja träna, snygga till er osv.Varför är det alltid ok att säga till en smal person vad man tycker än att säga till en tjock? Inget av det är ok, aldrig! Har jag inte bett om din åsikt så håll käften!

Låt var och en vara som de är, trivs du inte med dig själv, låt bli att trycka till en annan person. Lägg istället din energi på att ta tag i dig själv och bli den du vill! Du kommer aldrig att bli bättre eller framstå som den du vill vara genom att trycka till någon annan med din åsikt. Däremot den dagen du lyfter en medmänniska och ger beröm, positiv feedback, då först kommer du fram som en bra person.




1 kommentar:

  1. Du är en mycket klok kvinna, Jea.
    Mycket klok.

    Kram T

    SvaraRadera